De la intern, la angajat cu acte în regulă

Suntem în plină desfășurare a ediției cu numărul 3 a programului nostru eMAG Talent Internship. Timp de 2 luni, în fiecare an, aproximativ 30 de studenți ne împânzesc birourile cu entuziasmul și ideile lor fresh. Așa s-a întâmplat și anul trecut, iar o parte dintre ei au rămas alături de noi. Unul dintre ei este Andrei, Junior Business Analyst, care ne-a povestit mai multe despre experiența lui ca intern și despre cea de angajat eMAG. Take a look :-) :

Anul trecut ai fost unul dintre cei 44 de interni care s-au alăturat echipei în timpul verii. Cum era înainte să afli că ai fost acceptat?

Înainte să fiu intern nu comandasem niciodată online. Observasem prezența eMAG prin intermediul reclamelor de la radio, TV și bannerele comerciale.  Și îl percepeam ca magazin de produse IT – laptop-uri, tablete, etc. Nu știam deci mare lucru despre eMAG, dar eram curios ce e în spatele “cortinei”, așa că am aplicat pe una din pozițiile de internship.

 Și ai avut ocazia să afli. Cum a fost pentru tine în acele 2 luni?

 Provocator și suprinzător.  Provocator din 2 perspective:

  • Să învăț să lucrez cu tehnologii aproape complet noi – limbajul SQL, bazele de date și Aplicația QlikView. Au fost multe momente în care simțeam că mă doare capul și că nu înțeleg nimic – în primele zile Join-urile erau taare complicate. Am făcut multe query-uri :-) până am înțeles exact ce fac efectiv și să le folosesc în scopul potrivit.
  • Era neclar care ce aveam de făcut mai exact și cum puteam fi de ajutor – ceilalți colegi erau ocupați cu diverse, aşa că le era dificil să-mi dea și mie chestii de făcut. Asta m-a determinat să încerc propriile idei folosind datele la care aveam acces.

Şi mi s-a părut surprinzător pentru că am avut multă libertate de a testa. A fost multă deschidere și susținere din partea oamenilor. Țin minte că la un moment dat lucram la un raport care mă „prinsese” tare mult. De mai multe ori mi s-a blocat laptopul de la prea multe date. Și, la un punct, a venit unul din managerii de la BI la mine să vadă ce fac de fapt – raportul meu consuma cam jumătate din memoria server-ului – foarte mult. Mai apoi managerul m-a ajutat să modific raportul pentru a fi mai eficient.

Cu siguranță în cele 2 luni ai învățat multe lucruri. Care dintre ele te-au ajutat și după, când te-ai alăturat echipei ca angajat “cu acte în regulă”?

Am dobândit skill-uri tehnice de nivel basic în QlikView și SQL. Acestea m-au ajutat mai încolo când am făcut alte analize, în care aveam nevoie de mai multe date decât cele raportate sau de moduri diferite de a le prezenta vizual.

 Am mai învățat să-mi prioritizez ideile pentru a le implementa. Aici am văzut că toate ideile sunt considerate valoroase și e un mediu ce promovează inițiativa. Dar este necesară şi prioritizarea ideilor ce pot fi puse în practică.

 A trecut deja aproape un an de când ești angajat eMAG. Cum a fost pentru tine ultima perioadă?

În fiecare zi am avut ceva nou de învățat – fluxuri tehnice, fluxuri operaționale, abilități tehnice, statistică, structura internă a companiei, detalii legate de cele 2 modele de business (Oferta proprie și Marketplace). Am crescut aici într-un singur an mai mult decât în 3 de facultate. Concepte precum preț promoțional sau strategie de achiziții – lucruri ce păreau plictisitoare la școală – aici sunt elemente esențiale ce influențează profitabilitatea business-ului.

De asemenea am avut constant spaţiu de “joacă”: aflam ceva nou dintr-un curs online, aici puteam aplica efectiv. De exemplu le-am prezentat Canvas-ul colegilor din echipa Business Model, într-o şedinţă. Le-am propus să-l folosim pentru a redefini unul din “produsele” noastre. Mă aşteptam să zică ceva evaziv de genul “vom analiza aceasta propunere şi dacă ne va fi de folos o vom implementa”. În schimb, au zis “Da! Hai să facem!” Pornind de la o idee simplă prezentată într-o şedinţă am ajuns să ţin un workshop de 2 zile. Asta fără a avea ani de experienţă în facilitare sau training.

Ştim că una dintre cele mai aglomerate perioade e cea a Black Friday-ului (BF). Cum a fost să o experimentezi în spatele cortinei?

BF-ul a fost despre complexitate şi motoarele la maxim. Când ai peste 100 de comenzi pe secundă, sute de mii de oameni pe site simultan, toata tehnologia e solicitată aproape de limite. Apoi, facturarea – grija la tipurile de produse pentru a ţine depozitul constant activ, grija la încărcarea curierilor pentru a livra cât mai repede – aici erau oameni dedicaţi ce facturau comenzi ţinând cont de aceste lucruri. Am fost în depozit şi am văzut cum se mişcau cele câteva sute de oameni peste tot – unii mutau produse pentru scanare, alţii le scanau, alţii le puneau pe paleţi şi alţii le predau curierilor. Tot fluxul de comanda era întins la maximum.

BF-ul a fost cel mai complex lucru pe care-l experimentasem până atunci. E o experienţă care mi-a arătat că dorinţa aparent simplă a sutelor de mii de clienţi de a cumpăra un produs la un preţ foarte bun, pe care să-l aibă disponibil în timp scurt, are în spate sute de oameni, zeci de sisteme şi servere şi multă muncă.

Acum că ştii ce se întamplă în intern, cum sunt oamenii, procesele, cultura organizaţională, ce ai spune unei persoane care ar vrea să ni se alăture?

În eMAG oamenii sunt deschişi la idei noi. Şi e ok să greşeşti, primeşti şi a doua şansă pentru a face mai bine – aşa a crescut întregul business. Aşa că să nu îţi fie teamă să propui ideile “trăznite” care-ţi trec prin cap. :-)